perjantai 11. maaliskuuta 2016

MIksi tämä projekti on olemassa?

Ajattelin nostaa tämän saman aiheen omalta osaltani esille mistä Eveliina jo kirjoittikin postauksen.

Kirjoittaessamme projektisuunnitelmaa keskityimme paljon siihen, että miten me saadaan tämä projekti käytännössä toteutettua. Kuitenkin se tärkein ja rahoittajia kiinnostavin asia tässä on tämän projektin lisäarvo ja mikä on idea projektin taustalla. Itse jotenkin koko ajan ajattelin liikaa, että Teatterikone hoitaa sen taiteellisen puolen eli samalla myös somen vaaroista ”valistamisen” (okei, toivon todella, että siitä ei tule valistamista!) ja me hoidellaan kaikki käytännön asiat. Tärkeintähän tässä projektissa on saada uusi keino, jolla voi taistella nettikiusaamista vastaan. 

Eihän se niin mene. Unohdin sen ajatuksen mikä minulla ihan alun perin oli. Mitä jos nuorten someajatteluun voisikin vaikuttaa jo markkinoinnilla? Mitä käy niille nuorille, jotka eivät pääse tai halua tulla katsomaan teatteria? Miten heihin voisi saada yhteyden ja keskustelua aikaan? Mitä kaikkea teatteriesityksen lisäksi voitaisiin tarjota nuorille?
Näistä ajatuksista on hyvä lähteä hakemaan lisäarvoa markkinointisuunnitelmaan. Jotain uutta ja sellaista mikä voisi saada aikaan jotain positiivista. Sen lisäksi tietenkin, että saadaan oikeat ihmiset katsomoon.

Missä kanavissa nuoret sitten liikkuvat? SoMe ja nuoret sivustolla on esitelty vuonna 2015 tehty kyselytutkimus suomalaisten nuorten ja nuorten aikuisten sosiaalisen median käytöstä. Kyselyn toteutti ebrand Suomi Oy ja se oli koko Suomen kattava nettikysely.
Suuri osa ajasta internetissä seikkaillessa menee sosiaalisen median palveluihin ja suurin piikki käytössä sijoittuu alkuiltaan. Suurin osa, 99% vastanneista, käyttää somea kotona ja somea selataan eniten älypuhelimella.  Suosituimmat somekanavat ovat YouTube, WhatsApp, Facebook, Facebook Messenger, Instagram, Spotify, Skype, Snapchat, Twitter ja Feissarimokat. Vuonna 2015 eniten käytettiin YouTubea, WhatsAppia ja Facebookkia, näitä kolmea käytti vastanneista n. 80%. Mobiililaitteilla suosituimmat palvelut olivat WhatsApp, Instagram, Snapchat, KIK Messenger ja Tinder. 13-18- vuotiaiden suosituimmat palvelut olivat WhatsApp ja YouTube kun taas yli 19 vuotiailla Facebook oli suositumpi.
Tämä kertoo markkinoinnillisesti sitä, että kun halutaan tavoittaa nuorimpia, ei kannata mennä sinne Facebookkiin mainostamaan. Ihan vaan näin muistutuksena itselleni.

Kyselyn perusteella somea käytetään ajan kuluttamiseen ja koska kaikki muut ovat siellä. Mielestäni kiusaaminenkin pohjautuu näille kahdelle ajatukselle. On vähän tylsää, mitäs sitä keksisi piristykseksi, no hei kuvaan salaa meidän luokan Pekkaa ja laitan kuvat kavereille ja me nauretaan. Kaverit nauraa, koska kaikki muutkin nauraa. Hauskaahan se vaan on.
Ei some mikään paha mörkö kuitenkaan täysin ole. Monet saavat kyselyn mukaan sieltä vertaistukea, apua, syventävät ystävyyssuhteita ja löytävät uusia tuttavuuksia. Toisille on helpompi pyytää anteeksi viestillä kuin kasvotusten ja toisen on helpompi pyytää apua kommenttiboksissa kuin soittamalla. On siis tärkeää ymmärtää ja korostaa myös somen hyviä puolia ja ehkä jopa käyttää näitä kiusaamisen vastaisessa työssä. Uskon, että moni kiusattu kokee vaikeaksi pyytä apua kasvotusten, joten netissä kynnys avunhuutoon on ehkä matalampi. En tiedä onko nuorten jättämät videot YouTubeen avunhuutoja vai vaan pahan olon purkamista, mutta jäin niitä tänään katselemaan monta putkeen (virhe, maailman pahuus vyöryy päälle) ja tajusin, että kukaan noista nuorista ei olisi koulun ruokalassa noussut pöydälle ja sanonut, että ”hei, minulla on paha olla”. On todella tärkeää, että somen kautta nuori saa äänensä kuuluviin.

Somessa kynnys laittaa sisältöä joko madaltuu tai kohoaa koko ajan riippuen mediasta. Nuorilla on paineita olla aina parempi ja näyttää siloiteltu puoli elämästä, mutta toisaalta anonyyminä voit sanoa melkein mitä vaan. Ebrandin kyselyssä omalla nimellä esiintyessä harkitaan mitä sanotaan (lähes 85% vastanneista) ja anonyyminä ei niinkään paljon (noin 48% vastaajista). Aikuisilla taas tuntuu, että edes omalla nimellä esiintyminen ei estä typerien kommenttien laittamista! Noh ei siitä sen enempää. Nuoret keskustelevat somessa kaikkein mieluiten yksityisesti. He tietävät (74% vastanneista), että kaikki sisältö mitä nettiin tunkee voi sieltä Googlen haulla löytyä vuosienkin päästä.

Hieno juttu mikä tutkimuksessa tuli esille oli se, että 66% mielestä somen käyttöä tulisi opettaa nuorille. Mielellään koulussa ja kotona. Nuoret tiedostavat internetin ja varsinkin somen vaarat ja haluaisivat koulutusta siitä mitä siellä voi jakaa, etsiä ja sanoa. Aika huippua. Mietin tässä, että onko kouluissa mitään somekoulutusta nuorille. Toisaalta mietin, että miten sellaisen voisi järjestää ilman, että siitä tulisi saarnaamista.


Vaikka toivoa on, niin tässä projektissa keskitytään niihin ikäviin juttuihin. Tärkeintä on siis tarjota uusi keino ratkaista nettikiusaamisen aiheuttamia ongelmia. Ehkä jopa saada ihmiset lopettamaan se hemmetin kiusaaminen. Ajattelemaan, että kiusaaminen on väärin ja perseestä. Nettikiusaamisen vastaiseen taisteluun on yritettävä mennä mukaan kaikin keinoin, ehkä forumteatteri voi auttaa. Voiko kiusaaminen koskaan oikeasti loppua? Niin kauan kuin on ihmisiä, on varmasti kiusaamistakin. Tärkeintä on saada kiusatuille apua. Jos me voidaan saada meidän markkinoinnilla joku ajattelemaan, että hei, tarvitsen apua tai hei, olen kiusaaja, se olisi ihan mielettömän hienoa. Sitä kohti.


-Jenna

Lähde

http://www.ebrand.fi/somejanuoret2015/

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti