Ajattelin kirjoittaa markkinoinnista, koska seuraavana isona
hommana minulla on työparini kanssa markkinointisuunnitelman rakentaminen.
Mieleen on herännyt todella paljon kysymyksiä ja ajattelin nyt purkaa niitä
sanoiksi ennen, kun päästään käsiksi oikeaan tekemiseen.
Miten saada nuoret teatteriin? Miten nuorille ylipäätään
markkinoidaan mitään? Mitä kanavia kannattaa käyttää markkinoinnissa? Mihin
kellonaikaan nuorille kannattaa markkinoida? Tuleeko nuoret itse katsomaan
teatteria vai tulevatko he vasta silloin kun on ryhmän paine?
Kävin kuuntelemassa somemaailman vinkkejä JES stagella
tapahtumassa 9.3.2016. Tapahtumassa oli kaksi todella mielenkiintoista puhujaa.
Ensimmäisenä puhujana Ville Kormilainen, joka oli minulle ennestään tuttu Saiturin
markkinointikirjan kirjoittajana (joka on muuten tosi hyvä kirja, suosittelen).
Muutenhan en tiennyt Kormilaisesta mitään ja hänen somesuosionsa ja
näkyvyytensä tuli minulle yllätyksenä.
Mitä minulle sitten jäi käteen Kormilaisen puheenvuorosta?
Markkinoinnin näkökulmasta parhaat vinkit oli, että ei
kannata tunkeutua jokaiseen mediaan vaan valita yrityksen imagoon soivat
mediat. Sen lisäksi somekanavan tulisi tavoittaa juuri oikea asiakasryhmä. Sen
jälkeen kun on valinnut omat kanavansa, on etsittävä uusia kulmia somesisältöön
eikä toistaa sitä samaa mitä muut jo tekevät. Sisällön kuitenkin kannattaa olla
riittävän yksinkertaista.
Saaks jakaa?-esityksen kannalta tärkeimmät tärpit tulivat siinä,
kun Kormilainen kertoi Snapchatin, Insagramin ja Periscopen olevan ne mediat
missä 8-14 vuotiaat hengailevat eniten ja siellä varmasti todella moni nuorista
on joutunut kokemaan ikäviäkin kohtaamisia. Kormilainen nosti esille nuorten
halun salakuvata koulukavereita tunneilla ja olla aina parempi ja antaa
siloitellun kuvan omasta elämästään. Miten noihin medioihin sitten voisi lähteä
markkinoimaan?
Tulevaisuutta varten kirjoitan tähän vielä ylös listan
vinkeistä miten kannattaa brändätä itseään henkilönä (mutta uskon kyllä, että
nämä pätevät aivan hyvin yrityksenkin brändäykseen):
Ole aito
Ole systemaattinen
Ole erilainen
Ole ärsyttävä
Ole hyödyllinen
+ Muista agendasi!
Toisena puhujana oli Johannes Karjula, joka ei halua tulla
tunnetuksi Satokausikalenterin taustavoimana, mutta siitä minä hänet ennen
tuota iltaa tiesin. Karjula kertoi paljon myynnistä ja markkinoinnista ja
nappaan tähän blogiin nyt markkinointiin liittyviä neuvoja.
- Tärkeintä kaikessa markkinoinnissa on sen
mittaaminen. Paljonko kauppaeuroja saavutetaan markkinointieuroilla?
- Maksullista markkinointia ei kannata pelätä,
mutta sitä kannattaa testata ja mitata
- Paraskin viraalisisältö ei jaksa elää kuin
muutaman päivän
- Kommentoi ja osallistu keskusteluun, ole omaa
mieltä mutta ymmärrä toisia
- Keskity lisäarvoon!
- Älä siis pilaa asiakkaidesi arvokasta
vapaa-aikaa
- Muista erot eri somekanavien välillä
- Aja asiakkaat sinne mistä he voivat tehdä
kauppaa
- Määrä korvaa laadun
Näiden herrojen puheenvuorojen jälkeen itsellä on kyllä jo
vähän selkeämpi kuva miten tätä forumteatteriesitystä lähdetään markkinoimaan.
Pitää vaan miettiä kohderyhmät ja heidän somekanavat tarkkaan. Olla ärsyttävä,
mutta ei liian ärsyttävä. Mitata ja testata. Eiköhän tästä yksi
markkinointisuunnitelma saada aikaan!
-Jenna
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti