torstai 10. maaliskuuta 2016

Mikä somemarkkinointi?

Ajattelin kirjoittaa markkinoinnista, koska seuraavana isona hommana minulla on työparini kanssa markkinointisuunnitelman rakentaminen. Mieleen on herännyt todella paljon kysymyksiä ja ajattelin nyt purkaa niitä sanoiksi ennen, kun päästään käsiksi oikeaan tekemiseen.

Miten saada nuoret teatteriin? Miten nuorille ylipäätään markkinoidaan mitään? Mitä kanavia kannattaa käyttää markkinoinnissa? Mihin kellonaikaan nuorille kannattaa markkinoida? Tuleeko nuoret itse katsomaan teatteria vai tulevatko he vasta silloin kun on ryhmän paine?

Kävin kuuntelemassa somemaailman vinkkejä JES stagella tapahtumassa 9.3.2016. Tapahtumassa oli kaksi todella mielenkiintoista puhujaa. Ensimmäisenä puhujana Ville Kormilainen, joka oli minulle ennestään tuttu Saiturin markkinointikirjan kirjoittajana (joka on muuten tosi hyvä kirja, suosittelen). Muutenhan en tiennyt Kormilaisesta mitään ja hänen somesuosionsa ja näkyvyytensä tuli minulle yllätyksenä.

Mitä minulle sitten jäi käteen Kormilaisen puheenvuorosta?
Markkinoinnin näkökulmasta parhaat vinkit oli, että ei kannata tunkeutua jokaiseen mediaan vaan valita yrityksen imagoon soivat mediat. Sen lisäksi somekanavan tulisi tavoittaa juuri oikea asiakasryhmä. Sen jälkeen kun on valinnut omat kanavansa, on etsittävä uusia kulmia somesisältöön eikä toistaa sitä samaa mitä muut jo tekevät. Sisällön kuitenkin kannattaa olla riittävän yksinkertaista.
Saaks jakaa?-esityksen kannalta tärkeimmät tärpit tulivat siinä, kun Kormilainen kertoi Snapchatin, Insagramin ja Periscopen olevan ne mediat missä 8-14 vuotiaat hengailevat eniten ja siellä varmasti todella moni nuorista on joutunut kokemaan ikäviäkin kohtaamisia. Kormilainen nosti esille nuorten halun salakuvata koulukavereita tunneilla ja olla aina parempi ja antaa siloitellun kuvan omasta elämästään. Miten noihin medioihin sitten voisi lähteä markkinoimaan?

Tulevaisuutta varten kirjoitan tähän vielä ylös listan vinkeistä miten kannattaa brändätä itseään henkilönä (mutta uskon kyllä, että nämä pätevät aivan hyvin yrityksenkin brändäykseen):

      Ole aito
      Ole systemaattinen
                Ole erilainen
                Ole ärsyttävä
                      Ole hyödyllinen

+ Muista agendasi!

Toisena puhujana oli Johannes Karjula, joka ei halua tulla tunnetuksi Satokausikalenterin taustavoimana, mutta siitä minä hänet ennen tuota iltaa tiesin. Karjula kertoi paljon myynnistä ja markkinoinnista ja nappaan tähän blogiin nyt markkinointiin liittyviä neuvoja.

-       Tärkeintä kaikessa markkinoinnissa on sen mittaaminen. Paljonko kauppaeuroja          saavutetaan markkinointieuroilla?

-       Maksullista markkinointia ei kannata pelätä, mutta sitä kannattaa testata ja mitata

-       Paraskin viraalisisältö ei jaksa elää kuin muutaman päivän

-       Kommentoi ja osallistu keskusteluun, ole omaa mieltä mutta ymmärrä toisia

-       Keskity lisäarvoon!

-       Älä siis pilaa asiakkaidesi arvokasta vapaa-aikaa

-       Muista erot eri somekanavien välillä

-       Aja asiakkaat sinne mistä he voivat tehdä kauppaa

-       Määrä korvaa laadun

Näiden herrojen puheenvuorojen jälkeen itsellä on kyllä jo vähän selkeämpi kuva miten tätä forumteatteriesitystä lähdetään markkinoimaan. Pitää vaan miettiä kohderyhmät ja heidän somekanavat tarkkaan. Olla ärsyttävä, mutta ei liian ärsyttävä. Mitata ja testata. Eiköhän tästä yksi markkinointisuunnitelma saada aikaan!

-Jenna


Ei kommentteja:

Lähetä kommentti